Aktualizacja (1508ET):
"Czy możemy zdjąć z dyskusji pomysł, że to [zawalenie się mostu w Baltimore] było atakiem terrorystycznym... i absolutnie nie możemy tego zrobić" – powiedział były doradca prezydenta Trumpa ds. bezpieczeństwa narodowego (i emerytowany generał porucznik) Michael Flynn w wywiadzie online dla Alexa Jonesa.
Flynn nazwał kontenerowiec taranujący most o długości 1,6 mili w porcie w Baltimore "czarnym łabędziem".
Tymczasem Biały Dom i federalne agencje rządowe szybko oświadczyły, że nie był to atak terrorystyczny.
* *.
Aktualizacja (1423ET):
Firma pośrednictwa pracy w sektorze morskim BalticShipping pokazuje, że kapitan kontenerowca jest Ukraińcem.
* * *
Aktualizacja (1356ET):
Bloomberg Intelligence donosi:
Reasekuratorzy mogą ponieść ciężar roszczeń z tytułu zawalenia się mostu w Baltimore
Większość roszczeń z tytułu zawalenia się mostu w Baltimore 26 marca prawdopodobnie spadnie na reasekuratorów. Statek ma około 3 miliardów dolarów ochrony reasekuracyjnej w stosunku do 100 milionów dolarów. Według doniesień Chubb jest głównym ubezpieczycielem w zakresie ubezpieczenia mienia mostu, ale może odzyskać wypłacone straty. Zauważamy, że jest jeszcze wcześnie i będzie to złożona strata.
Aktualizacja (1229ET):
Oczekuje się, że prezydent Biden wygłosi przemówienie do prasy o godzinie 1230 czasu wschodniego w sprawie zawalenia się mostu Francis Scott Key w porcie w Baltimore. O godzinie 0130 czasu wschodniego kontenerowiec stracił napęd i zderzył się z mostem o długości 1,6 mili, co doprowadziło do natychmiastowego zawalenia się.
Obecny problem dotyczy pojawiających się zakłóceń w łańcuchach dostaw na środkowym Atlantyku. Główny port na Wschodnim Wybrzeżu jest teraz sparaliżowany z powodu zniekształconego mostu blokującego jedyny szlak żeglugowy do i z portu.
Bloomberg donosi, że amerykański łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej zostanie zakłócony. Dane pokazują, że Mazda Motor i Mercedes Benz, Subaru of America, Mitsubishi Motors of North America i Volkswagen Group mają największą ekspozycję na port.
"To duży port, przez który przepływa duży przepływ, więc będzie to miało wpływ" – powiedział we wtorek John Lawler, dyrektor finansowy Ford Motor Co., w Bloomberg TV.
Lawler kontynuował: "Będziemy pracować nad obejściami. Będziemy musieli przekierować część do innych portów na Wschodnim Wybrzeżu lub w inne miejsca w kraju".
Wcześniej akcje Consol Energy spadły o prawie 10%, najbardziej od października, ponieważ zawalenie się mostu wpłynie na jego ogromny terminal węglowy, który jest obsługiwany przez pociągi CSX.
Duża rafineria cukru należąca do American Sugar Refining Inc. ostrzegła, że jej rafineria Domino Sugar ma tylko sześć do ośmiu tygodni dostaw cukru surowego, ponieważ blokada wpływa na statki wpływające i wychodzące z portu.
Główny terminal statków wycieczkowych
Problemy z łańcuchem dostaw sprawiły, że we wtorek po południu duże firmy logistyczne zaczęły przedzierać się przez wschodnie wybrzeże USA.
"Naszym priorytetem jest zaangażowanie klientów w tworzenie planów dotyczących kontenerów, które pierwotnie były kierowane do Baltimore, a które zostaną rozładowane w innych portach na wschodnim wybrzeżu" – powiedział CNBC Paul Brashier, wiceprezes ds. transportu i transportu intermodalnego w ITS Logistics.
"Te przekierowane wolumeny wpłyną na porty w Nowym Jorku / New Jersey, Norfolk i na południowym wschodzie i musimy przygotować zdolność przewozową i przeładunkową, aby dostarczyć ten ładunek do zamierzonej sieci" – powiedział Brashier.
Goetz Alebrand, starszy wiceprezes i szef frachtu morskiego na Amerykę w DHL Global Forwarding, powiedział CNBC:
"Bezpośredni wpływ ma ładunek na pokładzie i jego dostępność. Inne planowane transporty przez Baltimore prawdopodobnie zostaną przekierowane, potencjalnie zwiększając przepływ ładunków do Nowego Jorku, Norfolk i pobliskich portów.
"Masowce i przewoźnicy samochodowi zależni od Baltimore muszą ocenić operacje w przypadku przedłużającego się zamknięcia".
Według czasopisma żeglugowego Lloyd's List, Baltimore jest jedenastym co do wielkości portem w kraju, wykonującym średnio 207 zawinięć do portów miesięcznie.
* * *
Aktualizacja (1018ET):
Odtajniony raport z Narodowego Centrum Operacyjnego DHS mówi, że kontenerowiec "stracił napęd", zanim staranował most Francis Scott Key.
Oto film z incydentu:
* * *
Aktualizacja (0935ET):
Brendan Murray z Bloomberga wyjaśnia, w jaki sposób zawalony most blokujący jedyny szlak żeglugowy do i z portu w Baltimore może wywołać kryzys w łańcuchu dostaw na środkowym Atlantyku:
Na wschodnim wybrzeżu USA dochodzi do zakłóceń gospodarczych, które mogą mieć tragiczne konsekwencje dla ludzi po tym, jak kontenerowiec uderzył w most Francis Scott Key w Baltimore, powodując, że prawie cała konstrukcja jezdni runęła do wody.
Najpilniejszym priorytetem ratowników jest odnalezienie osób, które mogły znajdować się na moście, pracując lub przejeżdżając przez most. Statek, zarejestrowany w Singapurze Dali, był obsługiwany przez firmę czarterową Synergy Group i jest czarterowany przez Maersk, przewożąc ładunki klientów Maersk.
W najbliższych dniach drugorzędne będą trudne pytania dotyczące wpływu na biznes, osoby dojeżdżające do pracy, podróżujących na wakacje i gospodarkę w całym regionie.
Port w Baltimore – największy podmiot zajmujący się importem i eksportem samochodów osobowych i lekkich ciężarówek z USA – wydaje się być wyłączony z eksploatacji na czas nieokreślony. Wynikające z tego wąskie gardło może przyspieszyć przepływ towarów przez porty Zachodniego Wybrzeża. Kolejne kluczowe pytanie: które inne porty mają wolne moce przerobowe do obsługi statków ro-ro, które przewożą samochody, jeśli Baltimore zostanie zamknięte na dłuższy czas.
A zaczyna się:
* * *
Aktualizacja (0814 ET):
ABC News donosi, że pływający pod banderą Singapuru kontenerowiec "Dali" "stracił napęd", gdy opuszczał port w Baltimore tuż przed staranowaniem mostu Francis Scott Key.
"Statek powiadomił Departament Transportu MD (MDOT), że stracił kontrolę nad statkiem i możliwa jest kolizja z mostem" – cytuje ABC amerykańską Agencję Bezpieczeństwa Cybernetycznego i Infrastruktury, dodając: "Statek uderzył w most, powodując całkowite zawalenie".
Josh Wingrove z Bloomberga mówi: "Władze mocno bagatelizują ryzyko nieczystej gry w tym miejscu".
Tymczasem niektórzy użytkownicy X mówią:
* * *
Aktualizacja (0645 ET):
Ogromny kontenerowiec wyczarterowany przez Maersk i wypływający z portu w Baltimore uderzył w most Francis Scott Key Bridge około godziny 0130 czasu wschodniego. Zawalenie się mostu sparaliżowało dużą część największego portu śródlądowego na Wschodnim Wybrzeżu. Port zajmuje 9. miejsce pod względem całkowitej wartości ładunku w dolarach i 13. pod względem tonażu ładunków wśród portów amerykańskich.
Gubernator Wes Moore wydał oświadczenie w sprawie upadku, ogłaszając stan wyjątkowy w Maryland:
"Moje biuro jest w ścisłym kontakcie z sekretarzem transportu USA Pete'em Buttigiegiem, burmistrzem Baltimore Brandonem Scottem, dyrektorem hrabstwa Baltimore Johnnym Olszewskim i strażą pożarną w Baltimore, ponieważ personel ratunkowy jest na miejscu po zawaleniu się mostu Francis Scott Key. Ogłosiłem stan wyjątkowy tutaj w Maryland i współpracujemy z zespołem międzyagencyjnym, aby szybko rozmieścić zasoby federalne z administracji Bidena. Jesteśmy wdzięczni za odważnych mężczyzn i kobiety, którzy podejmują wysiłki, aby uratować poszkodowanych i modlimy się o bezpieczeństwo wszystkich. Pozostaniemy w ścisłym kontakcie z federalnymi, stanowymi i lokalnymi podmiotami, które prowadzą działania ratownicze, ponieważ nadal oceniamy i reagujemy na tę tragedię".
Komendant Kevin Cartwright, dyrektor ds. komunikacji straży pożarnej w Baltimore, powiedział Fox Baltimore, że co najmniej 20 osób i kilka pojazdów wpadło do rzeki.
Na rynkach akcje Maersk w Kopenhadze spadły o ponad 3% po tej wiadomości.
Szokująca transmisja radiowa: "Cały most Key Bridge znajduje się w porcie".
* * *
Szokujące nagrania pochodzą z Baltimore City, gdzie znajduje się jeden z największych portów morskich w kraju. Widać na nim kontenerowiec, który uderza w most Francis Scott Key Bridge o długości 1,6 mili i zawala go
Oto inny widok na strajk kontenerowców.
"To skutecznie zamyka port w Baltimore. Naprawdę zaniemówiłem" – powiedział jeden z użytkowników X.
Olivia Dance z Fox Baltimore opisuje tę scenę jako "druzgocącą".
Według strony internetowej MarineTraffic, pływający pod banderą Singapuru statek towarowy "Dali" uderzył w most Francis Scott Key około godziny 0130 czasu wschodniego. Bloomberg zauważa, że statek został wyczarterowany przez Maersk (pamiętacie Ever Given Maerska w Kanale Sueskim kilka lat temu?).
Most rozciąga się nad rzeką Patapsco i przewozi około 11,5 miliona pojazdów rocznie. W wyniku tego upadku jedyny szlak żeglugowy do i z portu został odcięty.
Baltimore jest najbardziej położonym portem śródlądowym na wschodnim wybrzeżu i jest połączone z siecią autostrad I-95. Ponieważ w najbliższym czasie nie będzie żadnych statków handlowych wpływających i wychodzących z portu, jest to katastrofalne dla operacji portowych i może wywołać zakłócenia w łańcuchu dostaw na środkowym Atlantyku i północnym wschodzie. Podejrzewamy, że dziś rano przypływające statki zmieniają trasę żagli.
Zawalenie się mostu spowodowało zerwanie tych głównych terminali morskich. Nie wiadomo, kiedy operacje zostaną przywrócone.
Według strony internetowej rządu Maryland, port w Baltimore obsłużył w zeszłym roku ponad 52 miliony ton międzynarodowych ładunków o wartości ponad 80 miliardów dolarów, co plasuje go na dziewiątym miejscu najbardziej ruchliwego portu w Stanach Zjednoczonych. Z danych wynika, że w 2023 roku port obsłużył 847 158 samochodów osobowych i lekkich ciężarówek, najwięcej ze wszystkich portów w USA. Port obsługuje również maszyny rolnicze i budowlane, cukier, gips i węgiel.
Port obsługuje 15 330 bezpośrednich miejsc pracy i 139 180 miejsc pracy w Maryland, zgodnie ze stroną internetową rządu Maryland.
Biuro burmistrza Baltimore Brandona Scotta opublikowało na X:
"Zdaję sobie sprawę z incydentu na moście Key i jestem w drodze do niego. Byłem w kontakcie z komendantem straży pożarnej w Baltimore Jamesem Wallace'em, gubernatorem Wesem Moore'em (oraz dyrektorami hrabstw Baltimore i Anne Arundel). Na miejscu jest personel ratunkowy, a działania są w toku".
*Rozwijających się..
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.zerohedge.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz