AUTOR: TYLER DURDEN
Autor: Ryan Matters via Off-Guardian.org,
Edward L. Bernays był amerykańskim konsultantem biznesowym, który jest powszechnie uznawany za ojca public relations. Bernays był jednym z ludzi odpowiedzialnych za "sprzedaż" 1 wojny światowej amerykańskiej opinii publicznej, określając ją jako wojnę, która była niezbędna, aby "uczynić świat bezpiecznym dla demokracji".
W 1920 roku Bernays konsultował się z wieloma dużymi korporacjami, pomagając w rozwoju ich działalności poprzez fachowo opracowane kampanie marketingowe mające na celu wpłynięcie na opinię publiczną.
W 1928 roku Edward Bernays opublikował swoją słynną książkę Propaganda, w której nakreślił teorie stojące za jego udanymi przedsięwzięciami "public relations". Książka dostarcza wglądu w fenomen psychologii tłumu i przedstawia skuteczne metody manipulowania nawykami i opiniami ludzi.
W przypadku książki, która ma prawie 100 lat, Propaganda nie może być dziś bardziej aktualna. W rzeczywistości jego znaczenie jest świadectwem niezmiennej natury ludzkiej psychologii.
Jednym z kluczowych wniosków z książki jest to, że kontrola umysłu jest ważnym aspektem każdego demokratycznego społeczeństwa. Bernays utrzymuje, że bez "świadomej i inteligentnej manipulacji zorganizowanymi nawykami i opiniami mas" demokracja po prostu by nie "działała".
Jesteśmy rządzeni, nasze umysły kształtowane, nasze gusta formowane, nasze idee sugerowane, w dużej mierze przez ludzi, o których nigdy nie słyszeliśmy. Jest to logiczny wynik sposobu, w jaki zorganizowane jest nasze demokratyczne społeczeństwo. Ogromna liczba istot ludzkich musi współpracować w ten sposób, jeśli mają żyć razem jako sprawnie funkcjonujące społeczeństwo.
Według Bernaysa ci, którzy "rządzą", stanowią niewidzialną klasę rządzącą, która "rozumie procesy umysłowe i wzorce społeczne mas".
W Propagandzie Bernays czerpie z prac Gustave'a Le Bona, Wilfreda Trottera, Waltera Lippmanna i Zygmunta Freuda (jego wuja!), przedstawiając siłę psychologii masowej i sposób, w jaki można ją wykorzystać do manipulowania "umysłem grupowym".
Jeśli rozumiemy mechanizm i motywy umysłu grupowego, czy nie jest możliwe kontrolowanie i kontrolowanie mas zgodnie z naszą wolą bez ich wiedzy na ten temat?
Niedawno zgłębiałem ten temat w eseju o tym, jak okultystyczne rytuały i programowanie predykcyjne są wykorzystywane do manipulowania zbiorową świadomością, wpływając na myśli, przekonania i działania dużych grup ludzi, co skutkuje stworzeniem tego, co okultyści nazywają "egregorami".
Tutaj wyciągnąłem kilka kluczowych spostrzeżeń od Bernaysa, próbując pokazać, w jaki sposób jego książka Propaganda jest pod wieloma względami podręcznikiem używanym przez globalistyczną kryptokrację do przetwarzania grupowego umysłu mas.
1. JEŚLI ZMANIPULUJESZ PRZYWÓDCĘ GRUPY, LUDZIE PÓJDĄ W JEGO ŚLADY
Bernays mówi nam, że jednym z najprostszych sposobów wpływania na myśli i działania dużej liczby ludzi jest najpierw wpłynięcie na ich przywódcę.
Jeśli możesz wpływać na liderów, zarówno ze świadomą współpracą, jak i bez niej, automatycznie wpływasz na grupę, którą się kierują.
W rzeczywistości jedną z najmocniej ugruntowanych zasad psychologii masowej jest to, że "umysł grupowy" nie "myśli", a raczej działa zgodnie z impulsami, nawykami i emocjami. A decydując się na określony kierunek działania, jego pierwszym impulsem jest pójście za przykładem zaufanego lidera.
Ludzie są z natury gatunkiem grupowym. Nawet gdy jesteśmy sami, mamy głębokie poczucie przynależności do grupy. Niezależnie od tego, czy świadomie o tym wiedzą, czy nie, wiele z tego, co ludzie robią, jest wysiłkiem dostosowania się do ideałów wybranej grupy, aby poczuć poczucie akceptacji i przynależności.
Ta dokładna metoda wpływania na lidera i obserwowania ludzi była szeroko stosowana w ciągu ostatnich kilku lat. Jednym z godnych uwagi przykładów, który przychodzi na myśl, są horrendalnie niedokładne modele epidemiologiczne stworzone przez Neila Fergusona, które stanowiły podstawę polityki blokady premiera Borisa Johnsona.
Kiedy Johnson był przekonany o potrzebie zamknięcia i zamaskowania, ludzie chętnie poszli w ich ślady.
2. SŁOWA SĄ POTĘŻNE: KLUCZEM DO WPŁYWANIA NA GRUPĘ JEST SPRYTNE UŻYCIE JĘZYKA
Niektóre słowa i frazy są związane z pewnymi emocjami, symbolami i reakcjami. Bernays mówi nam, że poprzez sprytne i ostrożne używanie języka można manipulować emocjami grupy, a tym samym wpływać na ich postrzeganie i działania.
Grając na starym frazesie lub manipulując nowym, propagandysta może czasami wymachiwać całą masą grupowych emocji.
Sprytne użycie języka zostało zastosowane podczas pandemii Covid-19 z wielkim skutkiem. Oczywistym tego przykładem było to, że definicja "szczepionki" została zmieniona na zastrzyki wykorzystujące eksperymentalną technologię mRNA.
Widzicie, słowo "szczepionka" kojarzy się w świadomości publicznej z pewnym obrazem – bezpieczną, sprawdzoną interwencją medyczną, która jest nie tylko ratująca życie, ale absolutnie konieczna.
Gdyby rządy kazały ludziom iść na "terapie genowe", zdecydowana większość społeczeństwa prawdopodobnie zakwestionowałaby motywy takiej kampanii; czuliby się skrajnie sceptyczni, ponieważ wyrażenie "terapia genowa" nie kojarzy się z tymi samymi obrazami, emocjami i uczuciami, co "szczepionka".
To samo dotyczy słowa "pandemia", którego definicja również została zmieniona. Słowo "pandemia" jest ogólnie kojarzone w zbiorowej świadomości ze strachem, śmiercią, chaosem i sytuacją kryzysową (w dużej mierze dzięki Hollywood i niezliczonym filmom wirusowym, które wydało przez lata).
3. KAŻDE MEDIUM KOMUNIKACJI JEST RÓWNIEŻ MEDIUM PROPAGANDY
Każdy system komunikacji, czy to telefon, radio, druk czy media społecznościowe, jest niczym więcej niż środkiem przekazywania informacji. Bernays przypomina nam, że każdy taki środek komunikacji jest również kanałem propagandy.
Nie ma środków komunikacji międzyludzkiej, które nie mogłyby być również środkiem celowej propagandy.
Bernays podkreśla dalej, że dobry propagandysta musi zawsze być na bieżąco z nowymi formami komunikacji, aby mógł je dokooptować jako środek celowej propagandy.
Rzeczywiście, systemy, które większość ludzi kojarzyłaby z wolnością słowa i demokracją, są niczym innym jak środkami rozpowszechniania propagandy. Weryfikatorzy faktów na Facebooku, cenzura Big Tech i banery Covid na YouTube z pewnością należą do tej kategorii.
Inne przykłady tego obejmują ostatnie aktualizacje algorytmów dokonane przez różne wyszukiwarki (w tym Google i DuckDuckGo) w celu ukarania rosyjskich stron internetowych. Choć nie powinno to dziwić (Google od wielu lat angażuje się w tego typu "propagandę cieni").
4. POWTARZANIE W KÓŁKO TEJ SAMEJ IDEI TWORZY NAWYKI I PRZEKONANIA
Chociaż Bernays nazywa to techniką używaną przez "starych propagandystów", to jednak uznaje jej przydatność.
Jedną z doktryn psychologii reakcji było to, że pewien często powtarzany bodziec tworzy nawyk lub że samo powtórzenie idei tworzy przekonanie.
Powtarzanie w kółko tej samej idei lub tej samej "mantry" jest formą programowania neurolingwistycznego mającego na celu zaszczepienie pewnych pojęć lub emocji w podświadomym umyśle. Rzeczywiście, ludziom, którzy czują się smutni lub przygnębieni, często zaleca się powtórzenie sobie podnoszącego na duchu powiedzenia lub afirmacji.
Istnieje wiele przykładów tej prostej, ale skutecznej techniki stosowanej z wielkim skutkiem w ciągu ostatnich kilku lat. Pomyśl o "zaufaj planowi" Q, ulubieńcu globalistów, "odbuduj lepiej" lub nieustannym powtarzaniu tego pokręconego zwrotu, "zaufaj nauce". W tej kategorii znajdują się statystyki zgonów 24/7 w twarz i liczby przypadków, mające na celu promowanie iluzji pandemii.
Istnieją również bardziej oczywiste przykłady tego, takie jak kotwice wiadomości w różnych obszarach, wszystkie czytające z dokładnie tego samego skryptu.
5. RZECZY NIE SĄ POŻĄDANE ZE WZGLĘDU NA ICH WEWNĘTRZNĄ WARTOŚĆ, ALE RACZEJ ZE WZGLĘDU NA SYMBOLE, KTÓRE REPREZENTUJĄ
Po zbadaniu, dlaczego ludzie podejmują określone decyzje zakupowe, Bernays zauważył, że ludzie często nie pragną czegoś ze względu na jego użyteczność lub wartość, ale raczej dlatego, że reprezentuje coś innego, czego nieświadomie pragną.
Rzecz może być pożądana nie ze względu na jej wewnętrzną wartość lub użyteczność, ale dlatego, że nieświadomie dostrzegł w niej symbol czegoś innego, pragnienia, do którego wstydzi się przyznać przed sobą.
Bernays podaje przykład mężczyzny kupującego samochód. Z zewnątrz może się wydawać, że mężczyzna kupuje samochód, ponieważ potrzebuje środka transportu, ale w rzeczywistości kupuje go, ponieważ pragnie podwyższonego statusu społecznego, który wiąże się z posiadaniem pojazdu silnikowego.
Ta idea odnosi się również do wydarzeń ostatnich kilku lat.
Na przykład maski są symbolem zgodności. Wszyscy wiedzą, że nie działają, ale noszą je ze względu na chęć "dopasowania się" i bycia postrzeganym jako uczciwy obywatel, który przestrzega zasad. Zastrzyki Covid-19 są również symbolem i wiele osób decyduje się je otrzymać, ponieważ chcą uniknąć nazywania ich "antyszczepionkowcami" lub "teoretykami spiskowymi".
6. MOŻNA MANIPULOWAĆ INDYWIDUALNYMI DZIAŁANIAMI, TWORZĄC OKOLICZNOŚCI, KTÓRE MODYFIKUJĄ ZWYCZAJE GRUPOWE
Na koniec Bernays mówi nam, że jeśli ktoś chce manipulować działaniami jednostki, najskuteczniejszym sposobem na to jest stworzenie okoliczności, które rodzą pożądane zachowanie.
Jakie są prawdziwe powody, dla których nabywca planuje wydać pieniądze na nowy samochód zamiast na nowe pianino? [...] Kupuje samochód, ponieważ w tej chwili jest to zwyczaj grupy do kupowania samochodów. Współczesny propagandzista zabiera się zatem do pracy nad stworzeniem okoliczności, które zmodyfikują ten zwyczaj.
Na przykład, dlaczego nagle wszyscy "stoją po stronie Ukrainy"? Według Bernaysa nie dlatego, że toczy się wojna i niewinni ludzie potrzebują naszej miłości i wsparcia, ale raczej dlatego, że jest to nowy "zwyczaj grupowy"., aby to robić.
Proces zmiany zwyczajów grupowych rozpoczyna się od góry do dołu. W każdym narodzie lub kliki społecznej są przywódcy, osoby publiczne i wpływowi. Manipulowanie tymi, którzy mają największy wpływ, ostatecznie przenika do umysłu publicznego. Dlatego, gdy celebryta decyduje się na noszenie czegoś ekstrawaganckiego na czerwonym dywanie, z dnia na dzień może pojawić się zupełnie nowy trend.
Podobnie, na początku sagi Covid, a następnie wojny rosyjsko-ukraińskiej, media szybko rozpowszechniały historie o celebrytach "łapiących Covida" i nakłaniających ludzi do pozostania w domu, lub osobach publicznych potępiających rosyjskie działania i wzywających do surowszych sankcji (które tak się złożyło, że zaszkodziły Zachodowi bardziej niż zaszkodziły Rosji).
PODRĘCZNIK PROPAGANDY
Świat jest teraz niestabilnym miejscem. Wydaje się, że wszystko zmienia się szybko i nikt nie wie, co może się wydarzyć dalej. Jednak wśród całego tego chaosu jest jedna rzecz, która się nie zmieniła i jest mało prawdopodobne, aby zmieniła się w najbliższym czasie, a jest nią ludzka psychologia.
Z tego powodu taktyka stosowana do manipulowania myślami, przekonaniami i działaniami ludzi również się nie zmieniła. W rzeczywistości większość z nich została szczegółowo opisana 100 lat temu przez Edwarda Bernaysa w jego książce z 1928 roku, Propaganda.
Zgadza się, podręcznik Mistrza Lalek nie jest tajemnicą. Jest tam, swobodnie dostępny dla każdego, kto chce zrozumieć, w jaki sposób władze, które są, starają się wpływać na nich na co dzień.
* * *
Propaganda Edwarda Bernaysa została dodana do naszej Zakazanej Biblioteki. Przeczytaj ją teraz, wraz z innymi zakazanymi książkami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz