Internet nas teraz obserwuje. Jeśli chcą. Mogą zobaczyć, jakie witryny odwiedzasz. W przyszłości telewizja będzie nas obserwować i dostosowywać się do tego, co o nas wie. Ekscytujące jest to, że sprawi, że poczujemy się częścią medium. Przerażające jest to, że stracimy prawo do prywatności. Reklama pojawi się w powietrzu wokół nas, rozmawiając bezpośrednio z nami. "- Dyrektor Steven Spielberg, Raport mniejszości
Dotarliśmy, znacznie przed terminem, do dystopijnej przyszłości wymyślonej przez takich pisarzy science fiction jak George Orwell, Aldous Huxley, Margaret Atwood i Philip K. Dick.
Podobnie jak Wielki Brat Orwella w 1984 roku, rząd i jego korporacyjni szpiedzy obserwują teraz każdy nasz ruch.
Podobnie jak w "Nowym wspaniałym świecie" Huxleya, tworzymy społeczeństwo obserwatorów, którym "odbiera się wolność, ale [...] raczej cieszą się tym, ponieważ [są] odwróceni od jakiegokolwiek pragnienia buntu przez propagandę lub pranie mózgu".
Podobnie jak w Opowieści podręcznej Atwood, ludność uczy się teraz "znać swoje miejsce i obowiązki, rozumieć, że nie ma prawdziwych praw, ale będzie chroniona do pewnego stopnia, jeśli się dostosuje, i myśleć tak źle o sobie, że zaakceptuje przydzielony im los, a nie zbuntuje się lub ucieknie".
I zgodnie z mroczną proroczą wizją dystopijnego państwa policyjnego Philipa K. Dicka – która stała się podstawą futurystycznego thrillera Stevena Spielberga Raport mniejszości, który został wydany 20 lat temu – jesteśmy teraz uwięzieni w świecie, w którym rząd jest wszechwidzący, wszechwiedzący i wszechmocny, a jeśli odważysz się wyjść poza kolejkę, Ciemno ubrane policyjne zespoły SWAT i jednostki przedprzestępnicze złamią kilka czaszek, aby opanować ludność.
Raport mniejszości jest osadzony w roku 2054, ale równie dobrze mógłby mieć miejsce w 2022 roku.
Pozornie czerpiąc inspirację z science fiction, technologia porusza się tak szybko w krótkim czasie od premiery Raportu mniejszości w 2002 roku, że to, co kiedyś wydawało się futurystyczne, nie zajmuje już sfery science fiction.
Niewiarygodne, że różne rodzące się technologie stosowane i udostępniane zarówno przez rząd, jak i korporacje - rozpoznawanie twarzy, skanery tęczówki, ogromne bazy danych, oprogramowanie do przewidywania zachowań i tak dalej - są włączone w złożoną, splecioną sieć cybernetyczną mającą na celu śledzenie naszych ruchów, przewidywanie naszych myśli i kontrolowanie naszego zachowania, niepokojąca wizja przyszłości Spielberga szybko staje się naszą rzeczywistością.
Oba światy – nasza współczesna rzeczywistość i celuloidowa wizja przyszłości Spielberga – charakteryzują się powszechną inwigilacją, technologiami przewidywania zachowań, eksploracją danych, centrami fuzji, samochodami bez kierowcy, domami sterowanymi głosem, systemami rozpoznawania twarzy, cybugami i dronami oraz predykcyjną policją (przed przestępstwem) mającą na celu schwytanie potencjalnych przestępców, zanim będą mogli wyrządzić jakiekolwiek szkody.
Kamery monitorujące są wszędzie. Agenci rządowi podsłuchują nasze rozmowy telefoniczne i czytają nasze e-maile. Poprawność polityczna – filozofia, która zniechęca do różnorodności – stała się zasadą przewodnią współczesnego społeczeństwa.
Sądy zniszczyły ochronę Czwartej Poprawki przed nieuzasadnionymi przeszukaniami i konfiskatami. W rzeczywistości zespoły SWAT uderzające w drzwi bez nakazów przeszukania i agenci FBI działający jako tajna policja, która bada odmiennych obywateli, są powszechnym zjawiskiem we współczesnej Ameryce.
Coraz częściej rządzą nami wielokorporacyjne korporacje związane z państwem policyjnym. Znaczna część populacji jest uzależniona od nielegalnych narkotyków lub przepisanych przez lekarzy. A prywatność i integralność cielesna została całkowicie wypatroszona przez dominujący pogląd, że Amerykanie nie mają żadnych praw do tego, co dzieje się z ich ciałami podczas spotkania z urzędnikami rządowymi, którzy mogą przeszukiwać, chwytać, rozbierać, skanować, szpiegować, sondować, poklepywać, tasować i aresztować każdą osobę w dowolnym momencie i za najmniejszą prowokację.
Wszystko to przyszło z niewiele więcej niż skomleniem nieświadomej amerykańskiej populacji, składającej się w dużej mierze z nieczytelników oraz telewizyjnych i internetowych zombie, ale od lat ostrzegano nas przed tak złowieszczą przyszłością w powieściach i filmach.
Poniższe 15 filmów może być najlepszą reprezentacją tego, z czym mamy teraz do czynienia jako społeczeństwo.
Fahrenheit 451 (1966). Zaadaptowany z powieści Raya Bradbury'ego i wyreżyserowany przez Francois Truffauta, film ten przedstawia futurystyczne społeczeństwo, w którym książki są zakazane, a strażacy ironicznie są wzywani do palenia książek kontrabandy - 451 Fahrenheit to temperatura, w której palą się książki. Montag jest strażakiem, który rozwija sumienie i zaczyna kwestionować palenie książek. Ten film jest doskonałą metaforą naszego obsesyjnie politycznie poprawnego społeczeństwa, w którym praktycznie każdy teraz precenzuruje mowę. Tutaj ludzie z wypranymi mózgami, uzależnieni od telewizji i narkotyków, niewiele robią, aby oprzeć się rządowym ciemiężcom.
2001: Odyseja kosmiczna (1968). Fabuła arcydzieła Stanleya Kubricka, oparta na opowiadaniu Arthura C. Clarke'a, obraca się wokół kosmicznej podróży na Jowisza. Astronauci wkrótce dowiadują się jednak, że w pełni zautomatyzowany statek jest zaaranżowany przez system komputerowy - znany jako HAL 9000 - który stał się autonomiczną istotą myślącą, która nawet morduje, aby zachować kontrolę. Chodzi o to, że w pewnym momencie ewolucji człowieka technologia w postaci sztucznej inteligencji stanie się autonomiczna, a ludzie staną się jedynie dodatkami do technologii. W rzeczywistości obecnie obserwujemy ten rozwój dzięki ogromnym bazom danych generowanym i kontrolowanym przez rząd, które są administrowane przez takie tajne agencje, jak Agencja Bezpieczeństwa Narodowego i zamiatają wszystkie strony internetowe i inne urządzenia informacyjne zbierające informacje o przeciętnych obywatelach. Jesteśmy obserwowani od kołyski do grobu.
Planeta małp (1968). Na podstawie powieści Pierre'a Boulle'a astronauci rozbijają się na planecie, na której małpy są panami, a ludzie traktowani jak bestie i niewolnicy. Podczas ucieczki przed gorylami na koniu, astronauta Taylor zostaje postrzelony w gardło, schwytany i umieszczony w klatce. Stamtąd Taylor rozpoczyna podróż, w której prawda ujawnia, że planeta była kiedyś kontrolowana przez zaawansowanych technologicznie ludzi, którzy zniszczyli cywilizację. Wędrówka Taylora do złowieszczej Zakazanej Strefy ujawnia zaskakujący fakt, że przez cały czas przebywał na planecie Ziemia. Pogrążając się w napadzie wściekłości na to, co widzi w końcowej scenie, Taylor krzyczy: "W końcu naprawdę to zrobiliśmy. Wy maniacy! Wysadziłeś go w powietrze! Cholera jasna". Lekcja jest oczywista, ale czy będziemy słuchać? Scenariusz, choć przepisany, został początkowo opracowany przez Roda Serlinga i zachowuje zakończenie Twilight Zone Serlinga.
THX 1138 (1970). Debiut reżyserski George'a Lucasa, to ponury obraz odczłowieczonego społeczeństwa całkowicie kontrolowanego przez państwo policyjne. Ludzie są karmionymi na siłę narkotykami, aby utrzymać ich pasywność, i nie mają już nazw, ale tylko kombinacje liter / cyfr, takie jak THX 1138. Każdy obywatel, który wyjdzie z kolejki, jest szybko doprowadzany do zgodności przez robotyczną policję wyposażoną w "popychacze bólu" - pałki elektrowstrząsowe. Brzmi jak paralizatory?
Mechaniczna pomarańcza (1971). Reżyser Stanley Kubrick przedstawia przyszłość rządzoną przez sadystyczne gangi punkowe i chaotyczny rząd, który sporadycznie rozprawia się ze swoimi obywatelami. Alex jest brutalnym punkiem, który znajduje się w miażdżącym, miażdżącym kołach niesprawiedliwości. Ten film może dokładnie przedstawić przyszłość zachodniego społeczeństwa, które zatrzymuje się wraz ze spadkiem dostaw ropy, wzrostem kryzysów środowiskowych, rządzeniem chaosu, a jedyne, co pozostaje, to brutalna siła.
Soylent Green (1973). Akcja rozgrywa się w futurystycznym przeludnionym Nowym Jorku i polega na syntetycznej żywności produkowanej przez Soylent Corporation. Policjant prowadzący śledztwo w sprawie morderstwa odkrywa makabryczną prawdę o tym, z czego tak naprawdę składa się soylent green. Tematem jest chaos, w którym światem rządzą bezwzględne korporacje, których jedynym celem jest chciwość i zysk. Brzmi znajomo?
Blade Runner (1982). W 21st W Los Angeles zmęczony światem policjant tropi garstkę renegatów "replikantów" (syntetycznie wyprodukowanych ludzkich niewolników). Życie jest teraz zdominowane przez mega-korporacje, a ludzie lunatykują po zalanych deszczem ulicach. To świat, w którym życie ludzkie jest tanie i w którym każdy może zostać eksterminowany do woli przez policję (lub łowców ostrzy). Oparty na powieści Philipa K. Dicka, ten znakomity film Ridleya Scotta stawia pytanie, co to znaczy być człowiekiem w nieludzkim świecie.
Nineteen Eighty-Four (1984). Najlepsza adaptacja mrocznej opowieści Orwella, film ten wizualizuje całkowitą utratę wolności w świecie zdominowanym przez technologię i jej niewłaściwe użycie oraz miażdżącą nieludzkość wszechwiedzącego państwa. Rząd kontroluje masy, kontrolując ich myśli, zmieniając historię i zmieniając znaczenie słów. Winston Smith jest wątpiącym, który zwraca się do wyrażania siebie poprzez swój dziennik, a następnie zaczyna kwestionować sposoby i metody Wielkiego Brata, zanim zostanie ponownie wykształcony w najbardziej brutalny sposób.
Brazylia (1985). Dzieląc podobną wizję niedalekiej przyszłości jak 1984 i powieść Franza Kafki Proces, jest to prawdopodobnie najlepsze dzieło reżysera Terry'ego Gilliama, pełne połączenia fantastycznej i surowej rzeczywistości. Tutaj zdominowany przez matkę, nieszczęsny urzędnik schronił się w lotach fantazji, aby uciec od zwykłej szarości życia. Uwięziona w chaotycznych mackach państwa policyjnego tęsknota za bardziej niewinnymi, wolnymi czasami kryje się za okrutną powierzchnią tego filmu.
Żyją (1988). Dziwaczny satyryczny film akcji science-fiction Johna Carpentera zakłada, że przyszłość już nadeszła. John Nada jest bezdomnym, który natyka się na ruch oporu i znajduje parę okularów przeciwsłonecznych, które pozwalają mu zobaczyć prawdziwy świat wokół niego. To, co odkrywa, to świat kontrolowany przez złowieszcze istoty, które bombardują obywateli podprogowymi wiadomościami, takimi jak "bądź posłuszny" i "dostosowuj się". Carpenterowi udaje się przedstawić skuteczny polityczny punkt widzenia na temat podklasy – to znaczy wszystkich, z wyjątkiem tych, którzy są u władzy. Chodzi o to, że my, więźniowie naszych urządzeń, jesteśmy zbyt zajęci zasysaniem rozrywkowych ciekawostek wysyłanych do naszych mózgów i atakowaniem się nawzajem, aby rozpocząć skuteczny ruch oporu.
Matrix (1999). Historia koncentruje się na programiście komputerowym Thomasie A. Andersonie, potajemnie hakerze znanym pod pseudonimem "Neo", który rozpoczyna nieustanną misję poznania znaczenia "Matrixa" - tajemniczych odniesień, które pojawiają się na jego komputerze. Poszukiwania Neo prowadzą go do Morfeusza, który ujawnia prawdę, że obecna rzeczywistość nie jest tym, czym się wydaje i że Anderson faktycznie żyje w przyszłości - 2199. Ludzkość jest w stanie wojny z technologią, która przybrała postać inteligentnych istot, a Neo faktycznie żyje w Matrixie, iluzorycznym świecie, który wydaje się być osadzony w teraźniejszości, aby utrzymać ludzi posłusznych i pod kontrolą. Neo wkrótce dołącza do Morfeusza i jego kohort w buncie przeciwko maszynom, które wykorzystują taktykę zespołu SWAT, aby utrzymać wszystko pod kontrolą.
Raport mniejszości (2002). Oparty na opowiadaniu Philipa K. Dicka i wyreżyserowany przez Stevena Spielberga, film oferuje pełną efektów specjalnych, techno-wizję futurystycznego świata, w którym rząd jest wszechwidzący, wszechwiedzący i wszechmocny. A jeśli odważysz się wyjść z kolejki, ciemno ubrane policyjne zespoły SWAT doprowadzą cię pod kontrolę. Akcja rozgrywa się w 2054 roku, gdzie PreCrime, wyspecjalizowana jednostka policji, zatrzymuje przestępców, zanim zdążą popełnić przestępstwo. Kapitan Anderton jest szefem waszyngtońskiej siły PreCrime, która wykorzystuje przyszłe wizje generowane przez "pre-trybiki" (zmutowanych ludzi o zdolnościach prekognitywnych), aby powstrzymać morderstwa. Wkrótce Anderton staje się przedmiotem śledztwa, gdy precogi przewidują, że popełni morderstwo. Ale systemem można manipulować. Film ten porusza kwestię niebezpieczeństwa autonomicznego działania technologii – co ostatecznie nastąpi, jeśli jeszcze nie nastąpiło. Dla młotka cały świat wygląda jak gwóźdź. W ten sam sposób, dla komputera państwa policyjnego, wszyscy wyglądamy jak podejrzani. W rzeczywistości wkrótce wszyscy możemy być jedynie przedłużeniem lub dodatkiem do państwa policyjnego – wszyscy podejrzani w świecie zarekwirowanym przez maszyny.
V jak Vendetta (2006). Film ten przedstawia społeczeństwo rządzone przez skorumpowany i totalitarny rząd, w którym wszystko jest zarządzane przez nadużywającą tajną policję. Strażnik o imieniu V zakłada maskę i prowadzi bunt przeciwko państwu. Podtekstem jest to, że autorytarne reżimy poprzez represje tworzą własnych wrogów – to znaczy terrorystów – zmuszając agentów rządowych i terrorystów do powtarzającego się cyklu przemocy. A kto jest złapany w środku? Obywatele, oczywiście. Ten film ma kultowych zwolenników wśród różnych podziemnych grup politycznych, takich jak Anonymous, których członkowie noszą tę samą maskę Guya Fawkesa, co V.
Dzieci mężczyzn (2006). Ten film przedstawia futurystyczny świat bez nadziei, ponieważ ludzkość straciła zdolność do prokreacji. Cywilizacja pogrążyła się w chaosie i jest utrzymywana razem przez państwo wojskowe i rząd, który próbuje utrzymać swoją totalitarną twierdzę na ludności. Większość rządów upadła, pozostawiając Wielką Brytanię jako jedno z niewielu nienaruszonych społeczeństw. W rezultacie miliony uchodźców ubiegają się o azyl tylko po to, by zostać złapanymi i zatrzymanymi przez policję. Samobójstwo jest realną opcją, ponieważ zestaw samobójczy o nazwie Quietus jest promowany na billboardach oraz w telewizji i gazetach. Ale nadzieja na nowy dzień przychodzi, gdy kobieta zajdzie w niewytłumaczalny sposób w ciążę.
Kraina niewidomych (2006). W tej mrocznej satyrze politycznej tyrańscy władcy są obalani przez nowych przywódców, którzy okazują się tak samo źli jak ich poprzednicy. Maksymilian II jest obłąkanym faszystowskim władcą niespokojnej krainy o nazwie Everycountry, który ma dwa główne interesy: dręczenie swoich podwładnych i kierowanie przemysłem filmowym w swoim kraju. Obywatele, którzy są postrzegani jako kwestionujący państwo, są wysyłani do "obozów reedukacyjnych", gdzie państwowa koncepcja rzeczywistości jest wbijana w ich głowy. Joe, strażnik więzienny, jest emocjonalnie poruszony przez więźnia i znanego pisarza Thorne'a i ostatecznie dołącza do zamachu stanu, aby usunąć sadystycznego Maksymiliana, zastępując go Thorne'em. Ale wkrótce Joe staje się celem nowego rządu.
Wszystkie te filmy – i pisarze, którzy je zainspirowali – zrozumieli to, co wielu Amerykanów, uwikłanych w swoje partyzanckie, machające flagami, zombifikowane państwa, wciąż stara się pogodzić z tym, że nie ma czegoś takiego jak rząd zorganizowany dla dobra ludzi. Nawet najlepsze intencje wśród rządzących nieuchronnie ustępują miejsca pragnieniu utrzymania władzy i kontroli za wszelką cenę.
Ostatecznie, jak wyjaśniam w mojej książce Battlefield America: The War on the American People i w jej fikcyjnym odpowiedniku The Erik Blair Diaries, nawet lunatykujące masy (które pozostają przekonane, że wszystkie złe rzeczy dziejące się w państwie policyjnym - strzelaniny policyjne, pobicia policyjne, naloty, przeszukania przydrożnych pasów - przydarzają się innym ludziom) będą musiały się obudzić.
Prędzej czy później rzeczy, które przydarzają się innym ludziom, zaczną się przydarzać nam.
Kiedy ta bolesna rzeczywistość zatonie, uderzy siłą zespołu SWAT rozbijającego się o twoje drzwi, paralizatora wycelowanego w twój brzuch i pistoletu wycelowanego w twoją głowę. I nie będzie kanału do zmiany, żadnej rzeczywistości do zmiany i żadnej sfabrykowanej farsy, za którą można by się ukryć.
Jak ostrzegał George Orwell: "Jeśli chcesz mieć obraz przyszłości, wyobraź sobie but depczący na ludzkiej twarzy na zawsze".
John W. Whitehead, gościnnie pisarz
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://humansbefree.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz