
Społeczeństwo Czukczów koncentrowało się wokół dwóch rzeczy: stad, które ich utrzymywały, oraz morza, które graniczyło z ich ziemiami. Klany śródlądowe zajmowały się hodowlą reniferów; grupy przybrzeżne, nazywane przez Rosjan „Czukockimi stopami”, polowały na wieloryby i łowiły ryby w wodach arktycznych. Ich domy odzwierciedlały tę dwoistą naturę: półpodziemne chaty wzmacniane kośćmi morsa zimą i składane, stożkowate yarangi na letnie migracje. Życie na tundrze nie polegało jednak tylko na wytrzymałości – chodziło o siłę i dominację. Czukcze słynęli z nagłych najazdów na sąsiednie ludy, w tym Koryaków, Jukagirów, a nawet grupy Eskimosów po drugiej stronie Cieśniny Beringa. Te najazdy nie były zwykłymi potyczkami: kilka obozów mogło połączyć siły, zaatakować bez ostrzeżenia i zniknąć w tundrze ze skradzionymi reniferami i zapasami. Kampanie te były kluczowe dla ich przetrwania i prestiżu. Od dzieciństwa czukockich chłopców i dziewczęta byli przygotowywani do trudnych warunków. Bieganie na długie dystanse z ciężkimi ładunkami, nauka głodowania przez wiele dni i mało snu – to wszystko było częścią ich wychowania. Stawali się ekspertami w łucznictwie, włócznictwie i walce wręcz. Zbroje wykonywano z kości, rogu lub skóry, a doskonalili taktykę zaskoczenia – atakowali w nocy lub pod nieobecność wroga, a następnie znikali w dziczy, zanim nadeszły posiłki.

Natarcie na Wschód: Ekspansja Rosji Pod koniec XVII wieku Rosja wdzierała się coraz głębiej w Syberię. Motywacja była jasna: futra. Szczególnie skóry sobolowe były tak cenne w Europie i Azji, że nazywano je „miękkim złotem”. Oddziały Kozaków – półautonomicznych wojowników-osadników – posuwały się coraz dalej na wschód, podążając rzekami przez gęste lasy i bezkresne równiny w poszukiwaniu nowych ziem i nowych źródeł daniny. Model był prosty. Kiedy Kozacy docierali na nowe terytorium, budowali mały, ufortyfikowany posterunek, ogłaszali miejscowe plemiona poddanymi cara i żądali jasaku – corocznego podatku w futrach. Opór spotykał się z przemocą. Większość napotkanych grup tubylczych była rozdrobniona, słabo uzbrojona i słabo wyposażona do walki ze zorganizowanymi oddziałami rosyjskimi. Ten szybki postęp dawał Kozakom poczucie nieuchronności. Przemierzali Syberię w ciągu kilku dekad, podbijając kolejne ludy, a teraz pozostała tylko tundra Dalekiego Północnego Wschodu. Plotki szeptały, że za Półwyspem Czukockim leżą jeszcze bogatsze ziemie, być może nawet droga do Ameryki.


Nawet zakładnicy nie dawali zbyt wielu możliwości. Z czasem rozwinął się ponury system wymiany: jeśli Czukcze pojmali Rosjan, wymieniali ich na własnych krewnych, ale rzadko na cokolwiek innego. I choć zaczęli zdobywać zdobytą broń palną, nigdy na niej nie polegali; muszkiety były rzadkością, a amunicja trudno dostępna. Na początku XVIII wieku w Petersburgu narastała frustracja. Czukcze nie tylko stawiali opór władzy cesarskiej, ale także terroryzowali lenne plemiona Rosji – Koriaków i Jukagirów – przejmując renifery i ziemię w ramach cyklu najazdów i kontrataków. Afanasij Szestakow, przywódca Kozaków jakuckich, zwrócił się do cesarskiego Senatu z petycją o rozpoczęcie szeroko zakrojonej kampanii mającej na celu „pacyfikację niepokornych Czukczów”. W 1730 roku Szestakow osobiście poprowadził niewielki, mieszany oddział Kozaków, Koriaków i Tungusów w głąb terytorium Czukczów. Przeważając liczebnie nad setkami czukockich wojowników, jego oddział został przytłoczony; Szestakow został trafiony strzałą i przebity włócznią, gdy próbował uciec saniami. Przeżyła tylko połowa jego ludzi. Wzlot i upadek kapitana Pawłuckiego Śmierć Szestakowa zelektryzowała imperium i wkrótce pojawiła się nowa postać, która zmieniła bieg wojny: kapitan Dmitrij Pawłucki z pułku tobolskiego. W przeciwieństwie do większości tych, którzy służyli na pograniczu, Pawłucki był oficerem regularnej armii – wyszkolonym, zdyscyplinowanym i ambitnym. Szybko stał się postacią niemal mityczną.

Ale nawet Pawłucki nie zdołał odnieść decydującego zwycięstwa. Czukcze rozproszyli się w dziczy, wynurzając się, by uderzyć na odosobnione osady i plemiona lenne. Kolumny Pawłuckiego mogły unicestwić bandy Czukczów, które udało im się osaczyć, ale nie były w stanie zająć ziemi ani złamać woli ludu. W 1747 roku Pawłucki odbył swój ostatni marsz. Ścigając oddział czukocki liczący zaledwie 100 ludzi, nagle znalazł się w mniejszości 500 wojowników. Jeden z jego adiutantów namawiał go do zbudowania pierścienia obronnego z sań, ale Pawłucki odmówił, wybierając otwartą walkę. Czukcze zignorowali swoją tradycyjną taktykę nękania z dystansu i ruszyli do ataku. Pawłucki walczył jak berserker, siekąc napastników mieczem i muszkietem, aż lassa ściągnęły go z konia, a włócznie przebiły jego zbroję.

W latach 50. XVIII wieku Imperium Rosyjskie było wyczerpane wojną z Czukczami. Kolejne wyprawy uszczuplały skarb państwa, a garnizony w odległej twierdzy Anadyr były kosztowne w utrzymaniu i stale zagrożone. Senat w Petersburgu zaczął na nowo rozważać swoje podejście. Skoro Czukczów nie dało się ujarzmić siłą, być może dałoby się ich przekonać zyskiem. Twierdza Anadyr została rozebrana w 1764 roku, a jej dzwony kościelne wywieziono do innych osad. Jednak wycofanie się nie oznaczało kapitulacji. Cesarscy urzędnicy, zachęcani przez Katarzynę Wielką, zaczęli prowadzić nową politykę: negocjować bezpośrednio z przywódcami Czukczów i oferować handel jako zachętę do pokoju. W tym czasie sami Czukcze się zmienili. Lata wojen i ciągła konieczność pilnowania stad wytworzyły wyraźniejszą hierarchię wśród umilików, wodzów obozów. Słabsi przywódcy zginęli, a ocaleni zrozumieli, że grabieże nie zapewnią im już statusu ani bogactwa. Alternatywę stanowił handel.


Dziś Czukcze cieszą się własnym podmiotem federalnym – Czukockim Okręgiem Autonomicznym – co odzwierciedla ich wyjątkową pozycję w Rosji. Władze regionalne i federalne wspierają zachowanie kultury czukockiej, dbając o to, by obozowiska koczownicze, starożytne rytuały i język tego małego arktycznego narodu nie zostały zapomniane. To, co przed wiekami było jednym z najbardziej długotrwałych i trudnych konfliktów w ekspansji Rosji na wschód, ostatecznie ustąpiło miejsca współistnieniu. Czukcze i Rosjanie, niegdyś zaciekli przeciwnicy, dzielą teraz nie tylko ziemię, ale i przyszłość. Ich historia przypomina, że nawet w najbardziej niegościnnych miejscach ludzie mogą znaleźć sposób na życie obok siebie – nie tracąc przy tym swojej tożsamości. Autor: Roman Szumow, rosyjski historyk zajmujący się konfliktami i polityką międzynarodową
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz